METAVERSE-TEKNOLOGIAT & MUUT MATERIAALIT

Ryhmämme kehittää parhaillaan omaa metaverse-teknologiaamme, ja esimerkkejä sen merkityksestä löydät täältä. Mutta työskentelemme edelleen ja työskentelimme viime vuosina useiden erityyppisten projektien parissa. Täältä löydät joitain niistä, jotka voivat auttaa havainnollistamaan, mihin pystymme.

Turku FIT Osaamiskeskus

Meidän FIT Osaamiskeskus promo video

FIT Turku on yritysten, tutkimuslaitosten ja julkisen sektorin yhteinen osaamiskeskus. Tämä tutkimusympäristö mahdollistaa VR, AR, ja AI tutkimusta ja kehitystä yrityksien kanssa tai omien projektien ympärillä. Meillä on alan viimeisintä teknologiaa ja osaamista tarjolla, sekä vahvaa kilpailukykyä. Teemme yhteistyötä sekä suurten että pienten toimijoiden kanssa, pienestä opiskelijaprojekteista vai opinnäytetyöstä, isoihin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin ja palvelutoimintaan.

https://fit.turkuamk.fi





MarISOT - promo


MERELLINEN VR-KOULUTUS
Merenkulkualan kilpailukyky ja kehittyminen sekä jatkuva pyrkimys toiminnan suorituskyvyn parantamiseen ja toimintakulujen alentamiseen ohjaavat tarpeita laivoille tehokkaan ja laadukkaan koulutuksen turvallisuuteen liittyviin kysymyksiin. Luokituslaitokset ja koulutusorganisaatiot ovat pitäneet virtuaalitodellisuutta (VR) teknologiana, joka voi merkittävästi parantaa merenkulkijoiden suorituskykyä ja osaamista suunnittelun simulointiin ja pelaamiseen kehitettyjen merellisten sovellusten mukauttamisen avulla.
Kehittyvät mukaansatempaavat tekniikat, kuten virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) ja sekoitettu todellisuus (MR), muuttivat merenkulun simulaatioiden ja simulaattoreiden konseptin ja toiminnan häiritsevällä toiminnallisuudella sekä maalla ja merellä tapahtuvaan toimintaan.

https://marisot.turkuamk.fi





Teollinen Metaversumi



Teollinen metaversumi ovat VR- ja/tai AR-pohjaisia yhteistyöympäristöjä, joita käytetään oppimiseen, koulutukseen ja tehtävien harjoitteluun teollisissa ympäristöissä. Kehitystyömme on keskittynyt luomaan dynaamisen järjestelmäarkkitehtuurin, jonka avulla voimme luoda tämänkaltaisia koulutussimulaattoreita nopeammin ja paremmin kuin ennen.

Tässä videossa näet kokoelman esimerkkejä siitä, mitä olemme viime aikoina tehneet. Näytämme kolmannen henkilön näkymän, mutta voit kuvitella itsesi VR-lasit päässäsi ja tuntea olevasi täysin uppoutunut näihin teollisiin ympäristöihin harjoitellessasi erilaisia työtehtäviä yhteistyössä muiden kollegoiden kanssa.





Necoverse hanke - kokeilemassa digitaalisia kaksosia


Esittelyvideo, joka havainnollistaa Necoverse-projektin aikana saavutettua edistystä, esimerkiksi mahdollisuuksia analysoida ihmisten kokemuksia mahdollisista tulevaisuuden tiloista digitaalisten kaksosten avulla. Tässä esimerkissä kaksi henkilöä vierailee virtuaalisesti ja samanaikaisesti baarissa, jossa robotit toimivat baarimikkoina




Trukin koulutus ensimmäisen persoonan näkökulmasta


Video haarukkatrukin harjoittelusta satamaympäristössä





Virpa palomestarin traileri


NUORTEN PALOTURVALLISUUS PELI
Virpa - palomestari on digitaalinen ja virtuaalinen oppimisympäristö nuorille koululaisille. Pelin tarkoituksena on edistää paloturvallisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja. Peli edellyttää liikkumista julkisissa rakennuksissa, joissa on turvallisuusopasteita. Peli tehtiin yhteistyössä pelastusviranomaisten ja kasvatusalan ammattilaisten kanssa. Peli yhdistää perinteistä mobiilipelaamista ja lisättyä todellisuutta (AR) konenäköteknologian avulla. Pelin pedagogiikka tukee lukutaitoisten oppilaiden turvallisuusosaamista, ongelmanratkaisutaitoja ja perusasteen opetussuunnitelman sisältöjä esimerkiksi terveystiedon, ympäristöopin ja äidinkielen osalta.

https://www.virpagame.fi





AIF FireSimulation


VR-turvallisuuskoulutuksen prototyyppi tehty Turun ammattikorkeakoulun Futuristisen interaktiivisen teknologian tutkimusryhmässä





FIT Projects - Smarter, AIIS, MarISOT


FIT Projects - Smarter, AIIS, MarISOT